Dalam masa 1 hari.

Ogos 25, 2014
Aku pasti, ini bukan hanya terjadi kepada aku sahaja, malah hampir kepada kebanyakkan orang pun akan mengalami perkara yang sama.

Apa yang aku ingin sampaikan adalah, GAJI! Ya, gaji yang kita perolehi setelah 1 bulan bekerja. Kebiasaannya, pada tarikh 25hb pada setiap bulan, adalah tarikh kemasukkan gaji.

Dan sudah pasti, semua pekerja merasa seronok. Malahan seisi keluarga juga merasakannya. Tetapi, keseronokan itu bersifat sementara. Kerana apa? Kerana penat lelah bekerja selama 1 bulan itu, akan mudah di habiskan dalam masa 1 hari sahaja.

Bila gaji masuk, perkara pertama yang di lakukan adalah, bayar semua hutang piutang yang ada. Bayaran rumah, kereta, bil-bil, insurans, belanja anak-anak, belanja rumah dan segala macam lagi bayaran.

Dan setelah semua perkara itu selesai, berapa baki yang ada di tangan? Jika tinggi jumlahnya, bermakna, bolehlah digunakan untuk tujuan hiburan. Bagaimana pula kalau baki itu rendah? Jawapannya adalah:

" Kerja keras lagi untuk dapatkan gaji bulan hadapan"

Persoalan ini selalu bermain di dalam fikiran aku. Sampai bila perkara ini perlu berlaku di dalam kehidupan aku. Sampai bila?

Jangan hanya menyalahkan takdir dan berenang di kawasan air tenang. Harungi arus deras! Dan mula alami perubahan!

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.