Musim hujan di Melaka.

November 24, 2014
Sekarang ni, hampir setiap hari, di negeri melaka akan hujan pada waktu petang. Dan hampir setiap hari jugalah aku akan kebasahan semasa pulang dari kerja.

Hujan adalah anugerah Allah kepada manusia. Hujan menyejukkan bumi dan menyirami tanah-tanah dan menyuburkan pokok-pokok di hutan. Bayangkan kalau air hujan tiada, sapa nak pi siram pokok-pokok kat hutan sana? Hish!

Bila hujan, aku biasanya akan tunggu sampai hujan reda sedikit. Ada 1 masa, tunggu hujan berhenti sampai kul 2200, last-last aku redah je balik. Yelah, jarak dari alor gajah ke telok mas bukan dekat, esoknya nak kerja lagi, so redah jelah balik dalam hujan lebat tu.

Semalam aku kerja, macam biasa jugak hujan. Aku tunggu sampai kul 1830, dah reda sikit, aku gerak balik. Naik motor, dengan visor helmet takda, hish, sakit muka aku ni. Ayaks!

Hujan dah renyai, jadi, kurang la basah baju gan seluar aku ni. Aku sopan je bawa motor. Sampai kat 1 trafic light di melaka, aku dah nampak ada air bertakung, sangat banyak! So, aku hati-hati la bawa motor (air tinggi kan), Aku pandang side mirror, nampak lampu kereta yang di pandu laju.

Bush!!!!!! Sama je orang siram aku dengan berbaldi-baldi air. Bukan takat baju, seluar dengan yang dalam-dalam ni, suma basah, fuh! Kasut aku kalau letak ikan, confirm hidup ikan tu. Hahahahaha.

Inilah kehidupan seorang penunggang motosikal. Lumrah kan bila hujan. Tapi seronok. Aku seronok menunggang motosikal. Yeah!!

Gaji ni, ingat nak cari helmet baru dan kelengkapan tunggangan waktu hujan. Bukan apa, takut hari-hari redah hujan, badan tak kuat dan lagi teruk jatuh sakit. Dah susah nak kerja.


Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.