Kesan Ubat Tahan Sakit.

Mac 12, 2015
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Aku masih lagi dalam proses "menahan" kesakitan akibat daripada penumbuhan gigi geraham ketiga ataupun gigi geraham bongsu. Pada mereka yang pernah rasa, macamana sakitnya, mesti dah tahu kan? Semalam adalah hari dimana aku betul-betul dah tak tahan. Berpusing-pusing aku dibuatnya. Bila dah tak tahan sangat, aku "terpaksa" ambil ubat tahan sakit. Dan harini, aku terkesan dengan ubat tahan sakit ni.

Ikhlas aku cakapkan, aku sangat jarang nak makan ubat. Mungkin kerana aku kurang dapat sakit. Aku bersyukur atas perkara ni. Kalau aku kena demam pun, aku cuma minum air 100plus dengan banyak. Tapi semalam, aku dah betul-betul tak boleh tahan. Terpaksa la aku telan jugak ubat tahan sakit tu.

Bila mula-mula makan, ok je, tapi bila dah lama sikit, perut aku dah mula sakit. Part sakit gigi memang hilang, cuma sakit perut pulak. Hish, dah kenapa kan? Ikut cakap wife aku, memang tak semua orang boleh makan ubat ni.

Ni, pagi ni, waktu aku nak taip entry ni, kepala aku cam pusing-pusing pulak. Ini mesti kesan dari ubat tahan sakit ni. Yelah, aku makan 1 ubat je semalam, dah tentu la kesan dari ubat ni kan?

Aku tengok dunia macam berputar pun ada. Hmm, mungkin aku baru makan ubat ni kut. Sebelum ni, memang tak pernah or memang jarang makan. Aku lupa pasal tu.

Lupa aku nak cakap, yang aku makan ubat "PONSTAN". Aku cuba tanya dengan pakcik google, betul ke ubat ni ada beri kesan pada orang yang makan. Ini yang aku jumpa.

KESAN PONSTAN PADA PERUT DAN USUS (Gastrointestinal)

"Ponstan atau nama lainnya mefenamic acid, boleh menyebabkan bahaya yang serius pada perut dan usus. Antaranya menyebabkan radang ( inflammation), pendarahan (bleeding), luka (ulceration) dan kebocoran (perforation) pada perut, usus kecil dan usus besar. Semakin lama kita menggunakan Ponstan, semakin tinggi risiko untuk mendapat kesan sampingan ini. Ianya boleh berlaku tanpa disedari atau memberikan tanda-tanda awal."
Sumber : https://drzubaidi.wordpress.com/

Sebenarnya banyak lagi kesan daripada ubat tahan sakit ni, korang boleh teruskan bacaan pada sumber yang aku berikan yer.

Bila aku dah baca, baru aku tahu, yang sebenarnya, banyak kesan buruk pada pengguna jika mereka selalu gunakan ubat ni. Alhamdulilah, aku memang terlalu jarang nak ambil ubat ni, bagaimana pula dengan korang?

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.