Kenapa perlu mentor untuk berjaya?


Kenapa perlu mentor untuk berjaya?|Soalan ini sebenarnya pernah aku tanyakan pada diri aku bila aku ke sebuah seminar berkaitan kejayaan dan kekayaan. Kenapa perlu mentor untuk berjaya? Apa kalau sendiri-sendiri tak boleh ke? Atau belajar mengikut buku dan kemudiannya lakukan, tak boleh? Kenapa mesti ada mentor?

Lama jugalah aku tanyakan soalan itu. Dan mungkin penceramah tu tahu apa yang sedang bermain di dalam fikiran aku ketika itu, Kenapa perlu mentor untuk berjaya? dan secara spontannya dia berikan jawapan tanpa perlu bertanyakan soalan pada aku.

"Mentor ibarat guru, belajar melalui buku tidak sama dengan belajar dengan mereka yang sudah lama lakukan apa yang kita baru hendak lakukan. Melalui mentor juga, kita mampu "memendekkan" masa kita untuk berjaya dan mengelakkan kita dari melakukan banyak kesilapan"

Dalam erti kata mudahnya, kalau ada mentor, dia akan guide kita. Apa yang perlu dan tidak perlu kita lakukan. Mereka sudah semestinya melakukan banyak kesilapan sewaktu awal-awal nak berjaya. Jadi dengan adanya mentor, kita mampu mengelakkan segala kesilapan itu dan sudah pastinya memendekkan masa untuk berjaya. 

Katakan seorang mentor mengambil masa selama 10 tahun untuk berjaya *ini termasuklah melakukan kesilapan dan membetulkannya semula* dan jika mentor guide seseorang itu, mungkin ianya hanya mengambil masa selama 5 tahun. Ha, faham tak apa yang aku cuba sampaikan? Hahahaha. Dan inilah jawapan kepada soalan Kenapa perlu mentor untuk berjaya?

Kini timbul pula soalan terbaru, kenapa aku tiba-tiba bercerita pasal mentor bagai ni? Apa yang cuba aku sampaikan? Sebenarnya, entry ini aku anggap sebagai penyambung kepada entry aku yang bakal datang *hamboi, macam nak terbitkan album pulakkan?* hehehe. Ini macam nak tarik mood aku nak berceritalah. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.