Apabila remaja bawah umur melahirkan bayi.

Apabila remaja bawah umur melahirkan bayi|Aku tahu cerita ini semalam. Bila pulang dari kerja, sewaktu makan, wife aku bercerita. Katanya, ada seorang remaja atau lebih mudahnya kanak-kanak berusia 11 tahun melahirkan anak. Soalan pertama aku waktu tu, dalam malaysia ke? Sebabnya jarang kita dengar berita semacam ini di dalam negara kita. Murid perempuan darjah 4 lahirkan bayi di jempol

Pagi ni, bila aku buka komputer, kebanyakan tajuk atau cerita utama di blog-blog oleh blogger malaysia adalah perihal perkara yang sama. Murid perempuan darjah 4 lahirkan bayi di jempol. Kalau kita tengok ayat tu, darjah 4 atau lingkungan umur 10 ke 11 tahun *ada yang kata 11 tahun, kalau 11, darjah 5 la kan? Surat kabar cakap darjah 4* Apa yang bermain di fikiran kita? Jika aku, perkara pertama adalah, si pelakunya siapa? Adakah sebaya dengan kanak-kanak ini atau mereka yang lebih berusia.

Jika dari kalangan umur yang sama, ini bermakna, kanak-kanak sekarang sudah semakin advance dari apa yang kita bayangkan sekarang. Bayangkan kanak-kanak darjah 4 dah berani melakukan hubungan kelamin yang hanya sah dilakukan oleh mereka yang sudah mempunyai ikatan suami isteri! Fuh! Sekolah rendah ye. Sekolah rendah.

Murid perempuan darjah 4 lahirkan bayi di jempol

Kanak-kanak ini dikabarkan tinggal bersama neneknya. Yelah, nenek kan, tidaklah boleh kita cakap, dia nak pantau sahaja cucunya ni. Dia pun mungkin dah tak larat. Tapi apa yang membuatkan aku hairan adalah, takkan tiada perubahan lansung pada susuk tubuh kanak-kanak ni? Pasti ada, walaupun sedikit. Tapi sekali lagi, tak boleh nak salahkan nenek ni, mungkin benar dia tak perasan. Macamana pula dengan rakan-rakan? Guru? Tak perasan? Hmm.

Aku ada anak perempuan. Bila aku baca atau terdengar perkara semacam ni, terlalu banyak yang bermain di dalam minda aku. Budak-budak ni, kalau kita sekat kebebasan dia, mulalah memberontak. Kalau kita ikutkan, takut jadi macam ni pula. Kalau kita kerap bertanya, dikatakan kita tidak percaya pada anak-anak pula. Tadi itu semua tidak mahu aku hairankan. Biarlah apa pun, janji perkara semacam ini tidak jadi kepada aku dan keluarga. Semoga Allah melindungi kami sekeluarga dari perkara semacam ini. Dan kepada anak kecil ini, semoga menjadi ibu yang baik kepada bayi kamu. Murid perempuan darjah 4 lahirkan bayi di jempol

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.