Gangguan Usus Pada Bayi!!


Gangguan Usus Pada Bayi!!. Aku ada kongsikan masalah yang aku hadapi baru-baru ni. Ianya mengenai kisah anak bongsu aku yang meragam dan serba tak kena. Ada aku ceritakan dalam cerita ini : Minta bantuan pada semua blogger. Aku memang sedia maklum dengan Masalah Kembung Perut Bayi.

Aku dah cuba macam-macam Petua Kembung Perut Bayi, tapi semuanya tak berkesan. Dari situ aku syak macam ada yang tak kena. Sebab apa, bila tidur malam, bayi aku kerap menangis, dan setiap kali menangis, dia akan merengkukkan kaki dia. Ha! Tak pelik ko?



Bila semua benda tak menjadi, aku ambil langkah terakhir, jumpa pakar kanak-kanak. Yang sebenarnya, wife aku ni tak berapa suka jumpa doktor *walaupun sebelum ni dia bekerja di sebuah hospital swasta sebagai pembantu seorang doktor pakar! Hish!*. Tapi bila semua benda tak menjadi, aku paksa juga dia untuk bawa anak kami jumpa doktor pakar.

Awalnya, semuanya berjalan lancar. bayi kami seronok bermain. Terjerit sana sini! Macam takda apa yang berbeza. Sewaktu dalam pemeriksaan doktor, dia ada kasitau, yang sesetengah bayi mengalami Masalah Pada Usus Besar! Aku macam tak amik port sangat sebenarnya bila doktor tu bercerita panjang.

Tapi lepas buat pemeriksaan ultrasound *yang check perut tu* doktor tu cakap terdapat Gangguan Usus Pada Bayi!! Ha? Gangguan apa pulak ni? Doktor tu terangkan yang usus kecil dah tersumbat dalam usus besar!

Apa benda tu? Kenapa boleh jadi macam tu? Adoi! Aku sempat juga search dalam ternet, tapi tak jumpa apa-apa info pun pasal benda ni. Adoii! Serabutnya! Bila kami balik semula ke klinik, doktor pakar tu advice kami untuk masukkan bayi kami ke dalam wad untuk pemeriksaan lanjut.

Ceritaejoy macam ni, apa sahaja yang melibatkan wad dan memerlukan anak-anak kami tinggal di sana adalah suatu perkara besar bagi wife aku! Dia tidak akan sesekali membenarkan perkara seperti itu terjadi. Melainkan kes-kes besar yang memerlukan rawatan segera. Kalau ianya masih ada jalan lain, dia akan usahakan untuk itu. Berbeza dengan aku yang banyak berkata Ya! pada semua perkara. 

Dan atas alasan itulah, wife aku sekeras-kerasnya tak mahu bayi kami masuk wad. Aku guna logik akal, ada ke rawatan traditional yang boleh betulkan usus? Dan masalah itu terjadi pada bayi! Bukan orang dewasa!

Haish! Semak sungguh pemikiran aku ni. Bayi kami pulak hilang selera makan. Jadinya badan lemah. Nak senyum pun payah. Hmm. Beriya-iya aku hagah anak aku tu, dia buat derk je. Hmm. Yelah, badan tak sedap, ayah dia pulak ajak main-main, memang tak kena la kan. Adoi!
Aku masih cari lagi penyebab kepada Gangguan Usus Pada Bayi ni. Yelah, kita kena tahu, apa yang menyebabkan benda ni jadi, mesti ada sebab dan pasti juga ada jalan penyelesaiannya. Korang bayangkan, doktor pakar tu cakap, kalau ubat tak mampu betulkan balik usus bayi kami ni, diarang akan bedah dan potong sedikit usus tu! Ha?? Kalau korang??

Sekarang, aku dengan wife tengah usaha cari penawar. Semalam, kami ada jumpa seorang pakcik ni. Kata orang dia memang pakar dalam bahagian urut dan anggota badan manusia. Dah tua dah. Duk area bukit katil. Bila dia pegang je bayi kami, ayat pertama dia, "Ha, usus berbelit ni, duk belakang hati". Ha? 

Dia cakap cara kami angkat bayi tu salah. Itu yang bagi Gangguan Usus Pada BayiDia ada ajarkan cara yang betul. Lepas tu dia "betulkan" usus bayi kami. Uish! Aku tengok pun macam erks! Lepas tu dia suruh kami pegang perut anak kami tu, memang betul, kalau sebelum ni, ianya sedikit keras, tapi yang ini lembut betul. Patutlah ramai yang datang untuk mengurut dan betulkan urat.

Apa pun, kami kena datang 3 kali. Jadinya, semalam dah pergi, tinggal harini dan esok. Ahad, kalau bayi kami sihat dan cergas seperti biasa, syukur kepadamu ya Allah, Jika masih sama, aku akan kembali paksa wife aku untuk hantar anak kami ke hospital.

Semoga segala yang buruk di jauhkan daripada kami. Amin.

2 ulasan:

  1. cuba amalkan zikir Allahumma Ya Fattah, Ya Salam, (40x) lepas solat dan urut perut bby ikut lawan arah jam... klu tesimpul urat perut bby tu InsyaaAllah Allah Ya Fattah Yang Maha Membuka, Dia boleh membuka jalan penyembuhan.... buat solat tahajut dan solat taubat....

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.